Elman muistolle

Kyläyhdistyksen kunniapuheenjohtaja, Elma on poissa

IN MEMORIAM

Joulukuun 14 päivänä 1941 ei lapsenpäästäjää haettu turhaan Saunavaaran taloon, kun kaksi sisarusta synnytti samalle päivälle tyttölapset. Ensin aamupäivällä Katri Marille syntyi tyttö, joka sai sitten kasteessa nimen Elma Helena Huusko. Illalla samassa pirtissä syntyi Elmalle myös serkkutyttö.

Elma syntyi sota-aikaan, jolloin naisilta vaadittiin kovaa ponnistelua miesten ollessa rintamalla. Sodan päätyttyä Elman vanhemmat saivat Sapsokoskelta ns. rintamamiestilan 40-luvun lopulla. Alkoi raivaamisen ja rakentamisen vaihe. Perheeseen syntyi Elmalle vielä 7sisarusta. Lapsista vanhimpana Elma joutui osallistumaan kaikkiin talon töihin. Lienee jo lapsuudesta lähtenyt hänen työteliäs ja peräänantamaton tapansa suhtautua elämään niin myötä, kuin vastoinkäymisissä.

Elma muutti 50-luvun lopussa kotoa ja meni naimisiin. Aluksi hän asui muutamia vuosia Sotkamossa ja muutti sitten perheen kanssa Kajaaniin. Perheeseen syntyi 5 lasta. Hänen työuralleen mahtui monenlaista tekemistä, eikä hän töitään valikoinut. Kaikki kävi rakennustöistä siivoukseen ja grillin myyjästä keittiöön.

Elämään tuli muutos 80-luvulla avioeron kohdatessa ja piti aloittaa uusi elämän vaihe. Elma muutti Sotkamoon ja rupesi miettimään vanhaa haavettaan rakentaa pieni mökki Sapsokoskelle Vattuahon pellolle. Kajaaniin rakennettu talo ei ollut sittenkään se oikea koti.

Elämä on sattumia täynnä ja niin sattui Elmallekin, iltahämärissä Keskusliikkeen kohdalla tuli Timo vastaan. Ja niinhän siinä kävi, että pienen empimisen jälkeen ruvettiin yhteisen pesän rakennuspuuhiin. Talosta tuli aivan Elman haaveiden mukainen, josta hän oli kauan puhunut ja unelmoinut. Niin rakentui oma pieni lämmin ja viihtyisä uusi koti.

Sapsoperällä toimi kylätoimikunta, jonka toimintaa myös Elma osallistui. Siinä sivussa koulun vielä toimiessa Elma kävi iltaisin siivoamassa luokkatiloja. Kylätoimikunta rekisteröitiin 90-luvun alkupuolella ja muutettiin Sapsoperän Kyläyhdistys ry:ksi, johon Elma valittiin puheenjohtajaksi. Vielä koulun toimiessa Elma aktiivisen aloitteen ja toiminnan ansiosta Kyläyhdistys sai rahoituksen ja luvat liikuntasali / monitoimitila rakentamiseen. Koulun yhteyteen tilat rakennettiin pääosin talkoovoimin. Koululaiset käytti myös tilaa kunnes koulutoiminta Sapsoperällä lakkautettiin 2010. Taas Elma puheenjohtajana oli aktiivinen puuhaaja koulutilojen hankkimiseksi kyläyhdistykselle. Kyläkokous päätti äänestyksen jälkeen, että koulurakennus ostetaan kyläyhdistykselle. Koulurakennus siirtyi Sotkamon kunnalta kyläyhdistyksen omistukseen kesällä 2011. Sapsoperän Kyläyhdistyksen puheenjohtajana Elman toimeliaisuus ja iloisuus näkyi hänen toiminnassaan.

Elma osallistui myös kunnallispolitiikkaan, eläkeläisten toimintaa, kävi kylätalolla kansalaisopiston käsityö- ja kudontapiireissä ja jumpassa. Mottona oli ”liikunta on lääke”, eikä häntä voinut paikallaan pidellä. Elma valittiin myös vuonna 2012 Kainuun vuoden maa- ja kotitalousnaiseksi.

Sairauden myötä Elma joutui luopumaan aktiivisesta toiminnastaan. Hänet valittiin yksimielisesti Sapsoperän Kyläyhdistys ry:n ”kunniapuheenjohtajaksi”. Toimintaan hän osallistui aina vointinsa mukaan.

Elma nukkui rauhallisesti ikiuneen helmikuun 14päivän aamuna.

Rakasta puolisoa, mummua, isomummua ja isosiskoa jäi suremaan ja kaipaamaan avopuoliso, lapset, lastenlapset ja lastenlastenlapset, siskot ja veljet perheineen, sekä sukulaiset, ystävät ja tuttavat.

ELMA HELENA HUUSKO          s.14.12.1941                                k. 14.2.2019